2019/2020

48LUNGE1 Lungesykdommer

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

 

  • har inngående kunnskap om lungesykdommer og respiratoriske problemer
  • har inngående kunnskap om hvordan lungesykdommer utvikler seg
  • har kunnskap om akutte- og langtidskomplikasjoner og følgesykdommer
  • har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetoder/tester for lungesykdommer

 

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan sette i gang forebyggende og behandlende tiltak
  • kan gjøre selvstendige kliniske vurderinger og beslutninger om tiltak
  • kan arbeide kunnskapsbasert basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov
  • kan samhandle med pasienter/brukere, og deres pårørende
  • kan samarbeide med andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
  • kan veilede personer med lungesykdommer

 

Generell kompetanse:

Kandidaten         

  • har innsikt og kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid som gir forutsetninger for at det blir sammenheng på tvers av tjenestesteder og tjenestenivåer
  • kan analysere faglig kunnskap kritisk og reflektere over egen praksisutøvelse
  • kan formidle spesialisert kompetanse til samarbeidspartnere i helsetjenesten
  • kan anvende ny kunnskap innen lungesykdommer i praksis

Innhold

Sykdomslære om lungesykdommer og respiratoriske problemer

  • lungesykdommer med vekt på KOLS og lungekreft
  • akutt- og kronisk respirasjonssvikt og respiratoriske problemer forårsaket av andre tilstander
  • komplikasjoner til andre organer som følge av lungesykdom

Å bli akutt og kronisk lungesyk

  • reaksjoner på å bli syk
  • reaksjoner på endringer i sykdomsbildet
  • lungesykdom sett i et alders- og kjønnsperspektiv
  • brukermedvirkning/empowerment og pårørende veiledning

Farmakologi

  • ulike medikamentelle tilnærminger
  • håndtering av medikamenter og observasjoner

Tiltaksytelser i forhold til lungesykdommer

  • kommunikasjon, samhandling og livsstilsendring 
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av fire samlinger over 2-3 dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, simulering, kasuistikker, erfaringsutveksling og gruppearbeid.

Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i gruppe (se obligatoriske krav).

Obligatoriske krav som må være godkjent før eksamen kan avlegges

  • To skriftlige gruppeoppgaver med tilbakemelding til studentene.
  • 80 % tilstedeværelse på samlinger.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 14 virkedager etter siste samling. Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.